„Църквата и феминизмът“ е темата на априлската дискусия на Православие.БГ

СЪБИТИЕТО ВЪВ ФЕЙСБУК

В началото на 2015 г. Англиканската църква провъзгласи първата жена епископ в своята история – 48-годишната Либи Лейн. Десетилетия преди това събитие отец Александър Шмеман говори за подобни решения като за симптом на превратното разбиране за Църквата като за светска административна структура.

В свой анализ, посветен на темата, той пише: „Печалната истина е, че самата идея за ръкополагането на жени, така както е дискутирана тя в наши дни, представлява следствие от твърде много безредия и зависимости… Твърдението за „потъпканите права” на жените в светска административна структура създава връзка с наличието на „потъпкани права” и в рамките на църковната административна структура… Само че Църквата не може да бъде понизена единствено до тези социални категории. Когато се опитваме да свеждаме неизразимата тайна на нейното съществуване до представи и идеи, чужди на самото й естество, ние напълно я обезобразяваме…

Мога да заявя, че „забраната за ръкополагане” в духовнически сан на жени няма нищо общо с каквото и да било „потъпкване на права”, което бихме могли да измислим или лансираме… А това, че носителят, образът, изпълнителят на правилата на това неизказано свещенослужение е в образ на мъж, не на жена, то е само и единствено поради факта, че Христос е не жена, а мъж… Защо? Ето това е най-същественият, най-актуалният въпрос. Именно този, на който нито „културни ценности”, нито „социология”, нито „история”, нито дори „екзегетика” са в състояние да дадат отговор. Той може да получи отговор само от гледна точка на богословието в неговото изначално и същностно място в цялостния контекст на Църквата – богословието като съзерцаване и визия за живата Истина, като причастност на нетварната Божия Светлина. Само по такъв начин, чрез едно очистено и обновено съзерцание ние можем да започнем да прозираме защо неизразимата тайна на връзката между Бога и Неговото Творение, между Бога и Неговия избран народ, между Бога и Неговата Църква ни е разкривана чрез послания, които в пълнотата на своята философия носят мистичния образ на брачния съюз, на изпълнението на вид тайнствено бракосъчетание…“

През столетията „женската тема“ във връзка с християнството винаги е ставала повод за разгорещени спорове и противоречия. Какви са идеите, които излагат последователите на т.нар. „феминистка теология“? Защо според вярващите упреците, че в православното учение жената е подценявана, се основават на незнание и предразсъдъци? Кои са примерите, свидетелстващи за това, че Църквата поставя жената изключително високо? Заедно с участниците в априлската дискусия от поредицата „Православие и съвремие“ ще потърсим отговор на тези въпроси в навечерието на Неделята на светите жени мироносици. Очакваме ви!

Участници

Sestra SerafimaМонахиня Серафима
Драгалевски манастир „Успение Богородично“

 

 

Klara TonevaДоц. д-р Клара Тонева
Преподавател в Богословския факултет на СУ по история на религиите, нехристиянски религиозни учения и др.

 

 

dots.stoyadinovДоц. д-р Мариян Стоядинов
Преподавател по догматическо богословие и зам.-декан на Православния богословски факултет на Великотърновския университет

 

 

Модератор

Kostadin_NushevДоц. Костадин Нушев
Преподавател по нравствено богословие в Богословския факултет на СУ

 

 

Къде: ателие-книжарница „Къща за птици” (София, ул. Проф. Асен Златаров 22)
Кога: 23 април (четвъртък) 2015 г., 18:30 ч.

На снимката: „Помазание Христово“, художник: Юлия Станкова

Facebook Коментари